Jsme zpět se slíbenou druhou sadou březnových alb a EP. Výběr zahrnuje masivní debuty i adepty na alba roku. S tradičním mezižánrovým průřezem si jistě najdete to, co zrovna potřebujete slyšet!
Výběr alb za březen – druhá část:
GENGHIS TRON – Dream Weapon
Dvanáct a půl dlouhých dělí Dream Weapon od posledního alba Board Up The House. Electro-rockové duo je nyní nově kvartetem. Nečekejte zaprášený old-schoolový elektronický ambient stojící mimo moderní dobu. Repetitivní pulzující riffy stejně jako rychlé změny a synthy pumpující krev divoce v beatech ke spánkům jsou příjemnou novinkou. GENGHIS TRON dokázali postavit rockový synth-ambient mimo čas a ohraničený prostor. Mají hloubku a zároveň stojí v několika dimenzích zaráz a všechny zaráz hrají, jsou okem pozorovatelné a dobře slyšitelné. Výsledkem je plynulý sled vrstvených změn, které nevytrhnou posluchače z jejich transu zatímco se složení mění doslova pod rukama. GT dosáhli po letech hibernace přirozené, velmi pozitivně působivé, přesto překvapující proměny ve vyšší organické stádium.
Datum vydání: 26. března
Vydavatelství: Relapse Records
Poslech: ZDE
DEMISER – Through The Gate Eternal
Zlé, zlé album. Trů ívl a vůbec. Pokud máme mezi čtenáři zahrádkáře, pusťte klíčícím semínkům tohle album a uvidíte, o kolik rychleji porostou. Správně, Through the Gate Eternal je po zimě vítanou vzpruhou, ať je špinavá, temná a jakkoli démonická – hlavně, že zahřeje. Debutové album má samozřejmě nějaké to hluché místo i prostor pro zlepšení, nicméně o tom to není. DEMISER chtějí být hlavně slyšet a to se jim i v době pandemie daří obstojně. Bicí poskytují zábavné momenty a osvěžující detaily, zatímco kytary hoblují hmatník až z něj lítají třísky. Dědicové MÖTORHEAD si libují v heavy melodickém běsnění za tempa zběsiléhoblackened trashe podaným jednoduše, srozumitelně a velmi živě. Nesedí mi k tomu všemu jen nezáživný cover alba.
Datum vydání: 12. března
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE
WHEEL – Resident Human
Druhé album finských artových alternativních rockerů mámí lidské smysly a navazuje na barvitou show posledního alba Moving Backwards. Syntéza toho, co milujeme na albu Damnation od Opeth, tvorbě A PERFECT CIRCLE a PORCUPINE TREE je něco, co už dlouho nevyšlo s kůži na trh a jim se to bravůrně daří spojovat a rozšiřovat. Se stejným důrazem na hudební aranžmá dobře postavili mezi hlavní nosné pilíře také hlas Jamesa Lascellese. Ten dokáže velmi citlivě přecházet od vyprávění k naléhavosti, dravosti a temným sdělením stejně jako mistr žánru Maynard James Keenan. Ta hlasová podoba působí až husí kůži a vyvolává ve mně nedočkavost si jejich hudbu poslechnout jednoho dne naživo. Technická progová hra ostatních členů je samostojná, výrazově bohatá, neotřelá a překvapivě prokalkulovaná – nebo mají přirozený dar tvořit hudbu komplikovaně, ale podávat ji pochopitelně a velmi plynule. Hudba WHEEL směřuje pomalými krouživými pohyby k transu a nabírá na tempu a také síle. Během chvilky pohlcuje a stále i po několikátém poslechu vyplouvají na povrch nové detaily a krásy komplexity alba.
Datum vydání: 26. března
Vydavatelství: Odyssey Music Network
Poslech: ZDE
MARE COGNITUM – Solar Paroxysm
Extrémním hudebním potenciálem a nesmírným talentem se může pyšnit multiinstrumentalista Jacob Buczarski, jehož projekt MARE COGNITUM bez ustání produkuje novou a novou dávku kvalitního atmosférického a melodického blacku. Kdo Jacoba nezná, nevěřil by, že je to vše dílo jediné osoby, ale právě to je nespornou výhodou celé tvorby – ta esence propojující každý nástroj, každou vrstvu a dějový posun, a hlavně kontinuální vývoj s neskrývaným perfekcionismem ženoucí zvuk a jeho kvalitu stále výš a dál. A právě díky vrstvení a harmonizujícímu souzvuku hry nástrojů přidruženému k sólové tvorbě lze vytvořit epicky znějící a technicky velmi vysoko posazené album s uhrančivými momenty, citlivě vykreslenou zádumčivostí a bombasticky mohutným pozadím jemných a přesto hypnoticky drtivých bicích, na které Jacob dokáže hrát stejně dobře, jako na kytary. Fantastický počin se stává z pouhých pěti kousků, jejich délka ale dohromady přesahuje 56 minut a nenajde se v nich slabšího místa nebo ulívání. Lze hovořit o jednom z nejsilnějších blackových alb tohoto roku a v tématice Vesmíru a astrálních sfér vůbec.
Datum vydání: 19. března
Vydavatelství: Voidhanger Record/Extraconscious Records
Poslech: ZDE
THE DROWNED GOD – Pale Home
Psychedelický až paranoidní blackgaze lomeno post-hardcore pětice z Philadelphie se utápí v hluboké depresi. Jejich skladatelský repertoár sahá od zoufale znějící dronové roztříštěnosti až po celistvý obraz pokořeného člověka zapleteného v melodických sturkturách. Z chaosu formují vlákno a jakmile jej provlečou uchem jehly, mohu z prvu neslučitelné vrstvy svázat pevně k sobě ve Frankensteinovo monstrum verze 2.0. V záplavě konkurence bohůmžel Pale Home zapadne mezi žánrový průměr.
Datum vydání: 26. března
Vydavatelství: Solid State Records
Poslech: ZDE
AREPO – Arepo
Se zkušenostmi z různých hudebních žánrů a kreativní tvorby pro různé projekty se Ryan Parrish a Graham Scala spojili k vytvoření citlivé ambientní kompilace bez hranic, kde by dali průchod společnému nadšení pro tento druh odpočinkové hudby. K jejich údivu, zkomponovaný zvuk čím dál víc mohutněl a značně potemněl. Spojení ponuré elektroniky, umění houslistky Bonnie Cosby a meditativně laděných smyček zvukových stop dalo nakonec vzniknout debutovému dark ambient albu S/T.
Datum vydání:26. března
Vydavatelství: Pax Aeternum
Poslech: ZDE
DECLINE OF THE I – Johannes
Jak to má Polsko s black metalem a Křesťanstvím, zřejmě většina z nás tuší. Téma osobního růstu narážejícího na náboženské a kritikou společensky ukotvené mantinely ovšem působí jako červený hadr na býka a tak i post-black metaloví DECLINE OF I, původně z Francie s ústřední postavou dvorního skladatele AK, přihřívají svou polívčičku na danou tématiku společenské etiky, přijatelných myšlenek a odsouzeneckého bezúzemí plného anarchie a zločinu. S aktuálně započatou trilogií alb rozehráli divokou a ponurou hru nového příběhu. Bezútěšné a nesmiřitelné vokály protínají nemilosrdně tvrdé a syrové kytary jako kopí, následkem čehož začne perforovaný chaos praskat a vybuchovat v mohutných proudech brutální zloby. Uvolněné proudy agrese, atmosférické až chorální aranžmá a strategicky vrstvené masy hluku jsou jádrem alba johannes.
Datum vydání: 26. března
Vydavatelství: Agonia Records
Poslech: ZDE
THOSE WHO RIDE WITH GIANTS – Forlorn
Forlorn, sbírka transcendentích atmosférických instrumentálek definuje žánr moderního post-rockového ambientu. Australští THOSE WHO RIDE WITH GIANTS skládají hudbu jako soundtrack. Ten nejnovější obsahuje úctyhodných patnáct částí; každá se svým osobitým kouzlem nasměřuje posluchače jiným směrem. Zasněné pasáže s jemnou rytmizací a někdy i orchestrálním pozadím silně působí na smysly, uvolňuje a zpomaluje tepovou frekvenci. The Resilience Born in Fire čaruje stejně dobrým kouzlem, jako staří známí MASSIVE ATTACK ve svých jemnějších písních. A TWRWG kráčeji v podobných šlépějích.
Datum vydání: 19. března
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE
HUMAN FACTOR – Observer
Instrumentální prog-rock HUMAN FACTOR je ozvěnou, která došla od polských RIVERSIDE do Ruska, tam se odrazila a doputovala až k naším uším. Album Observer je na trhu sice krátce, ale přijde mi už nyní lehce nedoceněné. Pozitivní a odlehčená hudba do Vesmíru zahleděných HF je balzámem na nervy a zároveň uklidňujícím proudem struhující emergie v jednom. Až na slabší poslední a zavírající skladbu alba je to příjemný set, který se zhltne na jeden zátah.
Datum vydání: 18. března
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE
THE STONE – Kosturnice
Srbská black metalová legenda, která drtí kosti již od úctyhodného roku 1996, stále vaří kotel na hříšníky. Kosturnice, nástupce Kruna Praha z roku 2019, se tentokrát nahrávala a mixovala s Honzou z HELLSOUND Studia a její zvuk je parádní! Smrtonosná nálož nezná odpočinku a všech osm kousků usilovně pracuje na rozkladu svalového aparátu a zachování ostatků – nových exponátů pro muzeum Smrti.
Datum vydání: 4. března
Vydavatelství: Immortal Frost Productions/Season of Mist
Poslech: ZDE
DEVIN TOWNSEND – Devolution Series #1 – Acoustically Inclined, Live In Leeds
V roce 2019 Devin odehrál fantastickou šňůru akustických koncertů a z nich vyšel záznam na Blue-Ray, částečně také společně s albem Empath. Většina písní je z alb vydaných mezi roky 1997 až 2010 a funguje jako protipól ke všem zběsilým kreacím, které Dev dokáže na pódiu předvést. Meditační set působí více uceleně. Devin a jeho cit pro vyjádření široké palety rozličných žánrových nálad a gradování hudby si dává záležet na nové podobě známých hitů a místy nahání husí kůži lehkostí a sílou čistého zpěvu. Live in Leeds je drobná návnada vhozená nedočkavým fanouškům, pro které již brzy bude připravena nová Heavy-Devy párty.
Datum vydání: 19. břena / 16. dubna
Vydavatelství: InsideOut
Poslech: ZDE
JULIET RUIN – Dark Water
JULIET RUIN je vlastně umělecké jméno zpěvačky Jess Ruin, která přenesla mrtvý projekt FICTION OF FATE a na ruinách postavila novou pevnost s novými kumpány. Po debutovém albu Old Stardust, Love and Chaos z roku 2019 následuje prozatím nové EP Dark Water – dravý groovy metalcorový počin, kde Jessin sametový hlas vyniká nad všemi kytarami a vzápětí roztříští něžnou melodickou strukturu tvrdým hrdelním harshem. Vokální bipolarita frontmance sedí a posunuje celý výkon kapely na vyšší level. Krásným příkladem je píseň Might. Je znát, kam se profesionální výkon všech členů od posledního alba posunul, jak dokázali ladně vyvážit expresivní hru s jemnými nuancemi a zasadilt vše do fungujícího rámu.
Datum vydání: 26. března
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE
EVANESCENCE – The Bitter Truth
Po deseti letech se znovuzrození EVANESCENCE se dvěma cenami Grammy na krku opět hlásí s uceleným albem. To perfektně prezentuje jejich muzikální vyzrálost, souhru i jistotu ve všem, co dělají. Politicky orientované, citově zabarvené, ale nikoli unáhlené náměty písní dokazují sílu moderního rocku, bez estetických gotických kudrlinek a princeznovských darkulínských šatů. The Bitter Truth je pravda, kterou přinese život, pohled do zrcadla na své dozrání do dospělosti i vyhlednutí z okna ven do ulic, kde se formuje skutečný svět, dost odlišný od toho servírovaného v televizi, tisku, hlasových a internetových médiích. Vůle žít lépe a svobodně bez strachu o přežití je všudepřítomná a hudba EVANESCENCE je více progresivní a tvrdá, daleko méně éterická, než jakou si ji pamatujeme z historie. Kapela si také připravila spoustu překvapení a bonusů pro své staré i nové fanoušky, které bude v průběhu roku odtajňovat. Interaktivní puzzle hra uveřejněná po vydání alba je jedním z nich. Zkuste jejich novinku sami.
Datum vydání: 5. března
Vydavatelství: WMG/ Sony BMG
Poslech: ZDE
AARA – Triade I: Eos
Triade I: EOS se řadí mezi konceptuální díla. Zapaluje oslnivou louč chystané trilogii vycházející z příběhu Charlesa Roberta Maturina z roku 1820 Poutník Melmoth. Gotický příběh o zaprodanosti duše a ztrátě svobody žít a zemřít se skládá ze šesti příběhů – podle tohoto složení také album tvoří 6 písní. Atmosférický black metal je styl, který příběhu se silně propacovanou psychologickou zápletkou svědčí a tím spíše umocňuje pocity zmaru, ztráty vlastní vůle a jednoduchosti bytí. Album je nutné vnímat a poslouchat jako celek se všemi větami, změnami nálad, syrovou tvrostí nebo nadlehčující melodikou. Silně předsazené bicí dodávají příběhům notnou dávku pochmurnosti a nevyhnutelnosti, zatímco kytary a scream vokálu přidávají dynamiku, téma Ďábla a utrpení.
Datum vydání: 16. března
Vydavatelství: Debemur Morti Productions
Poslech: ZDE
DEAD ANIMAL ASSEMBLY PLANT – Bring Out The Dead
Březnový jediný zástupce industriálního metalu v dnešním setu kapel patří Američanům. Zběsilý hybrid MINISTRY, ROBa ZOMBIEho, SKINNY PUPPY a NINE INCH NAILS by byl perfektním doplňkem akčních filmů. Úderné texty, silné refrény určené davům a diskotékový feeling pozdních 90′ známý rozmachem gotické subkultury a darkwave scény jsou silnými atributy, díky nimž si vybudují velkou fanouškovskou základnu. Tak trochu antipolitičtí, tak trochu nemrtví, ale zvláště silně teatrální vnímají život jako jeden velký vtip, ve kterém malou chvilku existujeme. A taková je i jejich produkce: šílená, hyperaktivní a slabším povahám neúnosná.
Datum vydání: 26. března
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE
GREENLEAF – Echoes From A Mass
Za Švédy přispíváme stoner-rockovou a tak trochu minimalistickou bluesovou kráskou Echoes From A Mass, deskou graficky oblečenou v Art-Deco jednoduchém oděvu. Osmé album GREENLEAF hraje to, co umí nejlépe – post/stoner metal se zastřeným zpěvem muže v letech s dlouhým životním příběhem, kvůli kterému má vrásky u očí hlubší, ruce drsnější, ovšem záda rozhodně ne shrbenější – právě naopak. Charisma je něco, co by nemělo chybět všem interpretům. Když začnou hrát GREENLEAF, postupně k sobě přitáhnou hltající oči všech světlachtivých lidských můr.
Datum vydání: 26. března
Vydavatelství: Napalm Records
Poslech: ZDE
A RIVER CROSSING – Forsaken
Oddychové album Forsaken zastupuje kategoriii melodického post-rocku, shoegaze a indie tvorby. Po několika samostatně předhozených singlech Hidden, Death a Torn, jsme se dočkali konečně uceleného alba. Záměrem ale nebylo vytvořit vyloženě obvyklý povznášející post-rock, právě opačně – přemýšlivé a lehce úzkostlivé dílo bez světla na konci tunelu vyprávějící 6 samostatných příběhů o životě. Uzavřenosti a bezvýchodnosti niterného bludiště opuštěných lidí, na které můžete nazírat z různých úhlů, odpovídá i artwork z dílny Mansinga Tanga. Druhé album má slušný potenciál a nabízí víc než podkresovou hudbu.
Datum vydání: 29. března
Vydavatelství: Antigony Records
Poslech: ZDE
INTRØSPECT – Midnight Sun
Progresivní hudba post/metal-corových Australanů s dámským vokálem včele reprezentuje novinku EP Midnight Sun. Pětice kombinuje něžnou a hypnotizující stránku post-rocku s brutálním corovým zápalem a inklinují k metalcorovým současníkům, jenže by bylo příliš jednoduché je začlenit pouze do této kategorie. Progresivní přístup k rocku, tvorba s otevřenými oči dokořán a smyslem pro spontánní dobrodružství ve skladbě, je něco, co nemá každá kapela. Ta barvitost v hudbě patří k životu a velmi dobře reflektuje mladou generaci dnešní doby, pro něž je typická nehynoucí naděje a silné citové zápaly téměř pro cokoliv.
Datum vydání: 19. března
Vydavatelství: Dreambound
Poslech: ZDE
MANUEL BARBARÁ – Moonrise
Něco pro fanoušky PERIPHERY a Holanďanů TEXTURES. V podobném stylu přednesu a žánru – extrémním progresivním technickém metalu komponuje strunový virtuóz MANUEL BARBARÁ. Po letech usilovné sólové práce vydává prvotinu Moonrise. Sedm uhrančivých a co do techniky slušně náročných instrumentálek odehrál naživo pouze jednou, než došlo na omezení kvůli covid-19 pandemii. Barbará si ale nenechá kazit plány na sdílení své hudby s fanoušky tváří v tvář, ačkoli s časovým posunem. Živou energii nic nenahradí a toto album je středem jeho kreativity již pěkně dlouho na to, aby nakonec zůstalo jen jako neživý a slisovaný kotouč v něčí sbírce.
Datum vydání: 19. března
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE
SERJ TANKIAN – Elasticity
Pětice singlů na EP Elasticity měla původně vyjít na novém SOAD albu, ale jelikož pánové nenašli společnou řeč, SERJ TANKIAN si je vzal pod svá křídla a vydal v rámci sólové tvorby sám. Nechal se slyšet, že pokud se SOAD shodnou na směru a zvuku kapely pro další album, nezdráhá se pokračovat. Nyní to ovšem nevyšlo dle původního plánu. Typický uštěkaný a progresivní styl Tankiana je něco, co většina z nás zná a nic překvapivého zde nehledejte. ADHD písně se stejnými kytarami, jako kdysi, klasicky začleněné melodické vsuvky a znamé, společnost káravé monology, ovšem mínus zajímavé hostující nástroje – to je Elasticity.
Datum vydání: 19. března
Vydavatelství: Alchemy/BMG
Poslech: ZDE
DEPTHS OF HATRED – Inheritance
Zábavný a zběsilý death metal z rukou Kanaďanů je vždycky něco extra. DEPTHS OF HATRED, nově upsaní labelu Prosthetic Records, nejsou výjimkou, protože jejich letošní album vyniká hned v několika bodech, a lehce retro nádech mezi ně nepatří. Zaměřte se při poslechu na kytarové party a hlasové polohy. Je to skvělý materiál pro rozhýřené publikum a davové řádění metlám na koncertech vlastní. Šířka a hloubka zvuku roste, osciluje mezi blackened deathem a moderním deathcorem. Velmi dobře vyvažuje sílu s rychlostí a dějovou linkou. Byť je v základě téma infernálně infantilní, jedním ze zmíněných stěžejních bodů alba je zpívatelnost hlavních pasáží (některých) písní a členitost kompozic, což je ideální kombo k vytvoření pravidelného koloběhu načerpávání energie a následnému pořádnému výdeji. Tohle je lahůdka!
Datum vydání: 19. března
Vydavatelství: Prosthetic Records
Poslech: ZDE
MANDRAGORA – [d]Æscend
A jako tečkou větu uzavíráme a zpestřujeme seznam Litevským melodeathem. Již 23 let jsou součástí metalové scény, přesto za tu dobu vydali jen tři ucelená alba. [d]Æscend je po deseti letech bez nové hudební produkce, z toho šesti letech předsmrtného ticha, výsledkem zdařilé defibrilace. Po změnách v line-upu v posledních deseti letech je jediným původním členem kytarista Rimas Ganseniauskas. Nová krev a také znovunalezené nadšení se promítlo do všech deseti energických nahrávek. Zhuštělá koncentrace kovových strun dala vzniknout vrstveným konstrukcím, kde jediným rezavým hřebíkem je opakující se styl hry hlavní kytary, co po pár písních začne krapet lézt na nervy. Ocenili bychom i větší kreativitu za bicími, než jen monorytmické bušení do dvou bubnů. Mimo to jsou kompozice zajímavě pojaté a hodina poslechu uteče jako nic.
Datum vydání: 25. března
Vydavatelství: SG Records
Poslech: ZDE